Köpvillkor-Personuppgiftspolicy

Köpvillkor i korthet 

Välkomna till bactive.se där vi i närmare 40år har arbetat med Postorder och E-handel. Vi finns här också som hjälp om du undrar eller behöver hjälp med något - allt för att du ska kunna känna dig trygg med ditt köp hos oss!

  • Öppet köp i 14 dagar
  • Frakt tillkommer med 50 kr
  • Varorna skickas normalt samma dag om beställning läggs innan 15.00
  • Övriga villkor läs nedan

Priser

Alla priser är angivit inklusive svensk moms.

Fraktavgifter

En frakt på 50kr tillkommer oavsett vikt eller värde.

Leveranstid

Varorna skickas normalt samma dag om beställning läggs innan 15.00. Vid beställning av större träningsmaskiner som motionscyklar, löpband är leveranstiden 1-5 dagar. Vi reserverar oss för slutförsälnjning hos våra leverantörer. Om leveranstiden skiljer sig från detta kommer vi att meddela denna via E-post.

Efter ni har lagt en order skickar bActive en orderbekräftelse. Spara på denna då den gäller som garantibevis. Vissa produkter skickas direkt från respektive leverantörs lager. Detta innebär att om ni beställt fler artiklar kan leveransen komma från olika håll.

Leveranssätt 

Hemleverans

På tyngre varor, normalt över 20kg levereras produkten direkt hem. Bor du i lägenhet levereras produkten till husets port. Bor i du i eget hus lämnas produkten vid tomtgräns. Ingen bärhjälp är möjlig. När produkten har anlänt till transportören kommer denna att ta kontakt med er för att komma överens om en leveranstid. ( var därför noga med att ange ert mobil nummer)

Paket leverans

För produkter, normalt under 20kg levereras produkten till närmsta utlämningsställe. Har du angett ditt mobilnummer kommer du att få en SMS avisering om att produkten finns att avhämta. Annars kommer du att bli aviserad via e-post.

Transportskador

Ta för vana att alltid inspektera ytteremballage för att säkerställa att det inte är transportskadat. När ni packat upp varan inspektera även produkten. Om ni upptäcker en transportskada anmäler ni detta inom 7 dagar till oss. Vid hemleverans, påtala emballage skada till transportören och be denne göra en notering om detta på fraktsedeln. Beroende på felets omfattning byts produkten mot ny eller om felet går att avhjälpa med att skicka en ny del. Observera att ni inte ska använda varan eller slänga emballaget då detta kan komma att inspekteras. 

Leveransförsening

Blir leveransen försenad kommer ni att få ett meddelande om detta via E-post. Kunden har rätt att häva köpet om det uppstår en leveransförsening.  

Outlösta Paket

Om ni väljer att inte lösa ut ert paket/ försändelse måste vi debitera er för våra faktiska kostnader. Det är därför viktigt att om ni vill åberopa er ångerrätt att ni först löser ut paket/ försändelsen.

GDPR – General Data Protection Regulation

Vi på bActive är ansvariga för behandling av de personuppgifter som du lämnar till oss såsom namn, adress, personnummer, mobil och telefonnummer samt e-postadress. Det är viktigt för oss på bActive att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina uppgifter. Vi säljer aldrig dina personuppgifter till andra företag! Vi kommer att använda dina personuppgifter till att administrera dina inköp och försändelser, för marknadsföringsändamål genom t.ex. elektroniska kommunikationstjänster samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster. I vissa fall kommer även dina personuppgifter hanteras av Klarna samt av våra samarbetspartners för de ovan angivna ändamål. Detta innebär att dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till bolag både inom och utanför Europa.

Inom vår marknadsföring så analyserar vi många olika uppgifter bl.a. personuppgifter, din köphistorik, aktivitet på våra sidor, sociala medier och övriga nätverk samt i vår webb-shop. Uppgifterna hanteras igenom t.ex. Google Analytics, Google shopping m.m. för att kunna ge dig optimala erbjudanden baserat på ditt surfande samt även kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden ytterligare. Det innebär även att vi och Google Inc. (USA) kan komma att använda dina personuppgifter för att utvärdera ditt användande av vår sajts olika tjänster i anslutning till vår webbplats.

Eftersom vi använder oss av Google Analytics kommer dina personuppgifter även lämnas ut till Google. Det innebär att dina personuppgifter kan komma att lagras på Googles servrar som finns placerade runtom på jorden. Utifrån det kan alltså dina personuppgifter hanteras på en server i ett annat land än där du bor. Google kan även komma att överföra dina personuppgifter till tredje man i det fall som det krävs enligt lag eller när tredje part på uppdrag av oss behandlar din information. Google sammankopplar inte din IP-adress med andra uppdrag eller andra personuppgifter som Google kan ha lagrat om dig.

Uppgifter som vi då analyserar kan vara din IP-adress, senaste köp, reklamation, betalsätt eller annan information som du har lämnat oss som kund. Vi kan komma att spara dina personuppgifter upp till tre år efter det att ditt kundförhållande med oss har upphört för marknadsändamål enligt ovan. Vi ser dig som kund under hela tiden som du har garantiskydd på inköpta varor, du avbetalar ett köp eller nyttjar någon av våra tjänster via vår sajt. Genom köp av produkt eller produkter ur vårt sortiment, ansökan av kredit, registrering av användarkonto, tecknande av nyhetsmail eller liknande så samtycker du till sådan behandling av dina personuppgifter som anges ovan.

Du kan helt eller delvis återkalla ditt samtycke genom att skriftligen meddela oss via info@bactive.se

Vill du inte att dina personuppgifter ska användas för direktmarknadsföring ber vi dig att maila till info@bactive.se eller skriva till bactive, gässlösavägen 33, 50441 Borås och meddela oss detta.

Du har som kund rätt efter skriftlig begäran till oss på angivna adresser ovan få information om vilka personuppgifter som vi har registrerade på dig och hur de används. Du har också rätt att begära så felaktiga uppgifter om dig blir rättade eller borttagna.

Betalningsalternativ

Faktura ( Klarna) blir Billie från v.4 - 2024.

Vi erbjuder tillsammans med Klarna att handla mot faktura – from. V4 sköter Billie GmbH hanteringen och säkerheten i kassan/check-outen. Billie är experter när det gäller säkerhet på nätet och Klarna kommer fortfarande vara vår avtalspart. Ni får en kredittid på 30 dagar vilket innebär att ni betalar först när ni fått varan. Klarna gör en kreditprövning på ert personnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han utsäger sig för att vara. Detta medför att om du vill leverera din beställning till en annan adress än folkbokföringsadressen måste ni ange en annan leveransadress. Detta finner ni ett extra adressfält för i kassan. Faktureringsavgiften är numera borttagen för privatperson om man väljer onlinebetalning och ni betalar fakturan inom 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr) samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta.

Klarna Delbetalning hanteras av Billie från v.4 - 2024.

Vi erbjuder tillsammans med Klarna en möjlighet till Delbetalning. Det ger er möjlighet att dela upp betalningen på 3, 6, 12 eller 24 månader. Hur kostnadsbilden ser ut ser ni enkelt om ni följer denna länken: https://x.klarnacdn.net/hpp/calculator/v1/index.html?country=se Delbetalning förutsätter en lägsta ordervärde på 1000 kr.

Vi kan även erbjuda Klarna Konto. Det ger er möjlighet att dela upp er betalning på 24 månader. Inget krav på lägsta ordervärde. För detta alternativ betalar ni en ränta på f n 19,50%. En aviseringsavgift på 29 kr per månad.

När ni väljer att betala med delbetalning/ konto så sker en kreditupplysning på ert personnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs för att säkerställa att personen verkligen är den han/hon utger sig för att vara. Detta medför att om ni vill att vi skall leverera er beställning till en annan adress än folkbokföringsadressen måste ni ange en annan leveransadress. Detta finner du extra adressfält för i kassasteget.

Kortbetalning (Visa,  Mastercard)

Vi erbjuder trygga betalningslösningar för Visa och Mastercard. Vi samarbetar därför med Nets som är Nordens ledande betalväxel vid köp via internet.  Nets är certifierade av såväl svenska som utländska banker och kortföretag för sin höga säkerhetsnivå. All information som rör er betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till Nets och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Hemmabutikerna. Dibs uppfyller kraven för PCI-DSS. För att genomföra en kortbetalning krävs ett Svenskt kort och en Svensk IP-adress.

Förskottsbetalning 

Ni har möjlighet att göra en förskottsbetalning. Betala till vårt bankgiro (734-5457) och uppge ert namn och orderID. Varorna skickas så fort betalning inkommit. Denna tjänst är gratis.

Personuppgifter

bActive är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar till oss. Vi använder SSL, Secure Sockets Layer, som är ett säkerhetsprotokoll för att skapa en krypterad kanal mellan en webbserver och en webbläsare. Krypteringen försäkrar att all information och data som passerar mellan webbservern och browsern förblir privat och säkrad för utomstående.

Dina person- och inköpsdata kommer att behandlas för att upprätthålla vår kundrelation och även för marknadsföringsändamål så som nyhetsbrev och tryckt material. Uppgifter kan i erfoderliga fall vara tillgängliga för våra partners Nets och Klarna. Ni kan när som helst skriva till bActive och begära att dina personuppgifter rättas eller tas bort. Enligt G.D.P.R har du som kund rätt att få ta del av den information som företaget har registrerat om kunden.

Ångerrätt

Vi erbjuder alltid 14 dagars ångerrätt. Detta är en lagstadgad rättighet för privatpersoner enligt distanshandelsavtalet.  Denna tidsperiod påbörjas den dag när ni har tagit emot varorna. Produkten får bara vara obetydligt använd och bör returneras med originalemballage. När det gäller batterier, hygienartiklar samt vuxenartiklar så byter vi bara dessa vid felexpediering eller vid fabrikationsfel. Om du ångrat köpet eller felaktigt beställt varan så står du för returkostnaden. Om det är vi som gjort fel så står självklart vi för denna kostnad. Notera att kunden står för risken under transporten ifall produkten skadas eller kommer bort. Återbetalning kommer att ske inom 14 dagar. Ta alltid kontakt med bActive först via E-post info@bactive.se eller telefon 033-103515 så skickar vi retursedelReklamation

Reklamation

För reklamation, ta alltid kontakt med bActive först via E-post info@bactive.se eller telefon 033-103515. Ange alltid en tydlig felbeskrivning. Kan felet på enkelt sätt avhjälpas med en reservdel kommer bActive snarast ombesörja att en sådan sänds. Är felet av större art kommer produkten att bytas ut på bActives bekostnad. Konsumenten har rätt till kompensation för eventuella kostnader för returfrakt. Reklamation som inte aviserats på ovan nämnda sätt godtas inte.

Tvist

Vid eventuell tvist kommer bActive följa allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Garanti

bActive lämnar alltid minst ett års garanti på produkterna. Vid längre tid anges det i produkttexten. bActive följer alltid konsumentköplagen samt konsumentverkets rekommendationer.

Ålders gräns

bActive ingår inga köpavtal med personer under 18 år. I detta fall krävs målsmans underskrift.